Olet täällä

Alkoholi ja uni

Julkaistu 6.4.2006

Harvoin juovilla alkoholi nopeuttaa nukahtamista. Jos juominen muuttuu säännölliseksi, pienet annokset eivät kuitenkaan enää nukuta, vaan annosta on nostettava kerta kerralta. Tämä johtuu siitä, että aivojen hermosolut tottuvat alkoholin lamaavaan vaikutukseen.

Paljon alkoholia käyttävillä vaikutukset uneen ja nukkumiseen ovat useanlaisia: "Sammuminen" alkoholin vaikutuksesta ei ole oikeaa unta vaan myrkytystila, josta ihmistä on vaikea herättää. Aivojen toiminnassa ei tällöin nähdä normaaleja univaiheita, kun aivotoimintaa rekisteröidään aivosähkökäyrällä.

Runsas juominen ennen nukkumaanmenoa estää "unennäkö"- eli REM-unta, joka on tärkeää henkiselle hyvinvoinnille. Kun alkoholia on käytetty runsaasti useampia viikkoja, REM-unta esiintyy kuitenkin aamuyöstä katkonaisina jaksoina. Uni on silloin levotonta ja nukkuja herää herkästi. Lopulta nukahtaminenkin vaikeutuu. Nukkuja voi myös herätä aamuyöstä saamatta enää unta.

Alkoholin aiheuttamassa "juoppohulluudessa" normaalia unta ei esiinny. Joko henkilö ei silloin nuku lainkaan tai vain katkonaisesti ja harhojen kaltaista, poikkeavaa unta. Alkoholi veltostuttaa ylähengitysteiden ja nielun lihaksia. Pieninä määrinä se aiheuttaa kuorsausta, suurina määrinä hengitysteiden kasaanpainumista ja hengityskatkoja. Osa alkoholiperäisistä myrkytyskuolemista johtuu todennäköisesti tästä ilmiöstä.

Mitä tehdä jos uni ei tule?

  • Älä käytä alkoholia "unilääkkeenä". Siitä saatu apu on näennäistä ja vain pahentaa unettomuuskierrettä.
  • Kokeile rentoutuskasettien kuuntelemista. Rentoutuminen voi auttaa nukahtamaan tai ainakin lepäämään paremmin valveilla.
  • Jos uni ei tule, lue jotakin, mikä ei ole liian jännittävää.
  • Jos heräät yöllä etkä heti saa unta, voi kestää muutaman tunnin ennen kuin nukahtaminen taas onnistuu. Ilmiö on normaali ja liittyy niin sanottuun "sisäiseen kelloon".
  • Älä nuku yli tuntia päivällä. Se vie yöunet.
  • Älä turvaudu lääkkeisiin kuin väliaikaisesti. Yli kolmen viikon säännöllinen "pamien" syönti unen saamiseksi aiheuttaa unettomuutta, nukahtamisvaikeuksia ja katkonaista yöunta. Se huonontaa mieleenpainamiskykyä ja lisää ahdistuneisuutta valveilla ollessa.

Antti Holopainen
ylilääkäri
Järvenpään sosiaalisairaala

Oliko tämä artikkeli hyödyllinen?
Ääniä annettu: 1159 - Keskiarvo: 2

Jaa

Facebook Twitter Google+ Delicious Google bookmarks