Olet täällä

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy sivustolle, jotta voit käyttää kirjanmerkkejä

Pitääkö paikkansa?

Satunnaisuuden sääntöjen mukaisesti edellisistä peleistä ei pysty päättelemään seuraavien pelikierrosten lopputulosta. Pelikoneen aikaisemmilla pelituloksilla tai onnella ei ole vaikutusta satunnaisen rahapelin lopputulokseen. Urheiluvedonlyönnissä ja raveissa edellisistä otteluista/juoksuista pystyy toki jonkin verran päättelemään joukkueen/hevosen iskukykyä, mutta tämän myös urheiluvedonlyönnin kertoimenlaskijat/ravipelien muut pelaajat (joiden vedosta kertoimet muodostuvat), ovat ottaneet huomioon.

Läheltä piti -voitto on paljon yleisempää kuin itse voitto. Esimerkiksi Lotossa seitsemän oikein tuloksia on useimmiten korkeintaan muutama, kuusi oikein tuloksia jo satoja ja viisi oikein tuloksia tuhansia. Jalkapallo-ottelun päättyessä 3-3 veikkaustulokset 3-2, 4-3, 2-3 ja 3-4 osuvat vain yhden maalin päähän. 5-linjaisessa hedelmäpelissä voitto on yhden päässä lähes joka kierroksella ja arvoissa päävoitto on melkein aina yhden nollan päässä.

Ensikertalaisella ja pidempään pelanneella on täsmälleen samat mahdollisuudet: aiemmilla peleillä ei ole merkitystä tulevien tai nykyisten pelien kohdalla, sillä rahapelillä ei ole muistia (myöskään mitään muistia ei ole koodattu pelikoneisiin eikä tämän takia "kylmiä" tai "kuumia" koneita ole, vaikka niin voi helposti luulla). Moni ajattelee, että kohta on "pakko olla minun vuoroni voittaa". Tämäntyyppistä päättelyä tapahtuu helposti sekä yksittäisissä pelisessioissa että pidemmällä aikavälillä. Virheelinen ajatus siitä, että edellisellä pelillä olisi vaikutusta seuraavaan, johtaa helposti ei-toivottuun pelaamiseen. Tappiot kannustavat pelaamaan ja voittamaan häviöt takaisin; voitot voittamaan lisää.

Black Jackissa pelaajalla on kontrollointimahdollisuus, eikä peli ole siksi täysin puhtaasti sattumaa kuten esimerkiksi ruletti. Huonoja valintoja Black Jackissa tekemällä voi siis pienentää entisestään voitonmahdollisuuksiaan (=voi hävitä nopeammin) kun taas ruletissa ja muissa puhtaissa sattumapeleissä palautusprosenttiin ei pysty omilla valinnoillaan vaikuttamaan. Peleissä ilmoitetun palatusprosentin saavuttaa pitkässä juoksussa ainoastaan optimaalisella pelistrategialla, muussa tapauksessa oma palautusprosenttisi ei yllä edes ilmoitettuun (esim. Black Jackissa on olemassa taulukot, joiden mukaan tulisi aina pelata). Kun palautusprosentti on alle sata, se tarkoittaa, että pitkään pelatessa pelistä tulee jäämään häviölle. Koska palautusprosentti jää jokaisessa taloa vastaan pelattavassa pelissä alle sadan, jää siitä pidemmän päälle häviölle.

Satunnaisuuden ymmärtävälle ei tuota vaikeuksia erotella sattumapelejä vähäisiä taito-ominaisuuksia sisältävistä peleistä sekä ymmärtää kontrollointimahdollisuutensa eri pelimuodoissa. Valinnoilla voi joissain peleissä hieman vaikuttaa, mutta valinnat monessa pelissä eivät ole vaikeita, eivätkä ne nosta palautusprosenttiasi yli kriittisen sadan. Esimerkki: linjojen valitseminen monilinjaisessa hedelmäpelissä ei vaikuta palautusprosenttiisi, mutta kiekkojen lukitseminen yksilinjaisessa hedelmäpelissä sen sijaan nostaa palautusprosenttisi koneessa mainittuun n. 90%. Lukitsematta jättäminen laskee palautusprosenttisi 70 %:n tienoille. Oleellista on, että pelasit miten pelasit, lukitsit tai jätit lukitsematta, olet jokaisessa pelissä altavastaaja.

Vaikka joissain pelinjärjestäjää vastaan pelattavissa peleissä voi hieman parantaa mahdollisuuksiaan, ei pelin säännöistä ja palautusprosentista johtuen kyseisistäkään peleistä voi jäädä voitolle, jos pelaamista jatkaa loputtomiin. Mitä pidempään/enemmän pelaa, sitä varmemmin häviää.

Silti jollain harvoilla ihmisillä on kyky laskea Black Jackissa kortteja. Loppukierroksilla he pystyvät kääntämään edun puolelleen (ja tekevät suuria panostuksia), koska tietävät, mitä kortteja pakassa on suurimmaksi osaksi jäljellä ja koska säännöt pakottavat talon pelaamaan aina samalla tavalla, kun taas pelaaja voi ottaa kortteja oman tahtonsa mukaan. Muistiinpanovälineiden käyttö on Black Jack -pöydissä kiellettyä. Nykyään kasinoilla (myös Casino Helsingissä) on laskemisen ehkäisemiseksi laitteita, jotka sekoittavat pakkoja joka jaon välillä. Korttien laskeminen on kiellettyä ja kasino antaa porttikiellon kortteja laskevalle pelaajalle.

Yli sadan oleva palautusprosentti tarkoittaisi, että säännöt ja yläkanttiin oleva voitonmaksu olisivat pelaajalle siinä määrin suosiolliset, että pitkässä pelisarjassa hän jäisi varmasti voitolle. Yksittäisessä pelissä voisi silti edelleen sattua mitä tahansa. Rahapeleissä palautusprosentti on periaatteessa aina alle sata, jonka takia tulos on päinvastainen.

Todennäköisemmin kyseessä on pieni sairaala, koska siellä on vähemmän synnytyksiä ja se on siksi alttiimpi satunnaisvaihtelulle. Isossa sairaalassa on enemmän synnytyksiä, jonka takia siellä luku on todennäköisemmin lähempänä 50 % - 50 %

Vertaa tätä synnytysesimerkkiä kolikon heittoon (ja muihin rahapeleihin): edellisestä heitosta/synnytyksestä ei pysty päättelemään, onko seuraava heitto/synnytys kruuna vai klaava / tyttö vai poika. 10 syntyvästä lapsesta/kolikonheitosta voi helpommin olla 7 poikaa/klaavaa ja 3 tyttöä/kruunaa, kuin 100 lapsesta/heitosta 70 poikaa/klavaa ja 30 tyttöä/kruunaa.

Satunnaisvaihtelu tasoittuu aina, mitä suurempi aineisto on käytössä. Siltikään edellisestä syntyneestä lapsesta/kolikon heitosta ei pysty ikinä päättelemään, kumpi seuraavaksi tulee, koska tapahtumat eivät ole toisistaan riippuvaisia.

Tässä esimerkissä todennäköisyys tapahtumille on lähes 50 % - 50 % (pojan syntyminen on hieman todennäköisempää). Rahapelejä pelatessa todennäköisyys on paljon voimakkaammin pelinjärjestäjällä ja riittävästi pelatessa todennäköisyys realisoituu myös käytännössä. (Aivan kuten poikien runsaampi määrä joka ikisenä vuotena 1751-2012.)

Tämä tarkoittaa, että mitä enemmän pelaat, sitä varmemmin häviät.