A A A
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Русский
  • Viittomakieli

Uni

Unihäiriöt ovat tavallisia ihmisillä, jotka ovat käyttäneet amfetamiinia. Käytön aikana olet ehkä ollut hereillä ja liikkeessä päiväkausia ja kun lopetat, väsymys iskee ylivoimaisena ja nukut aluksi pitkään. Myöhemmin voi seurata nukahtamisvaikeuksia, painajaisia, yöllisiä heräämisiä ja aamuyön unettomuutta. Unirytmin normalisoituminen kestää usein viikkoja. On hyvä muistaa, että epänormaali uni kuuluu vieroitusvaiheeseen. Se ei ole yleensä pysyvä tila.

Joinakin öinä et siis todennäköisesti saa juuri nukuttua, mutta ennemmin tai myöhemmin normaali unirytmi palaa. Älä siis odota, että pystyisit aina nukkumaan 8 tuntia. Elimistön palautuminen vaatii oman aikansa. Seuraavista ohjeista voi silti olla apua tässäkin vaiheessa:

  • Mene vuoteeseen vasta, kun sinua selvästi nukuttaa.
     
  • Nouse ylös aina samaan aikaan aamuisin – myös viikonloppuina. Näin autat elimistöäsi kehittämään säännöllisen unirytmin.
     
  • Vältä päiväunia. Jos kuitenkin tunnet niitä tarvitsevasi, nuku ne aina samaan kellonaikaan. Älä ota pitkiä nokosia. Lyhyetkin torkahdukset illalla TV:n ääressä voivat vaikeuttaa unen tuloa nukkumaan mennessä.
     
  • Varaa vuoteesi ja makuuhuoneesi vain nukkumiselle (ja seksille). Älä vie työasioita vuoteeseen.
     
  • Vältä tupakointia tai alkoholin, kahvin ja vahvan teen nauttimista ennen nukkumaan menoa. Stimulanttien käyttöä kannattaa yleisestikin vähentää.
     
  • Liiku päivittäin, se lisää fyysistä väsymystä. Karta sen sijaan voimakasta ruumiillista ponnistelua muutamia tunteja ennen nukkumaan menoa.
     
  • Rentouta mielesi ja ruumiisi sänkyyn mentyäsi. Rentoutumista voi harjoitella esimerkiksi rentoutusnauhoitteiden tai edellisellä sivulla esitettyjen ohjeiden avulla.
     
  • Jos et saa unta puolen tunnin sisään tai jos heräät kesken unen, älä jää valvomaan sänkyyn pitkäksi aikaa, vaan nouse ja lue tai tee jotain muuta kevyttä, kunnes tunnet itsesi jälleen uneliaaksi.
     
  • Syö illalla myöhemmin. Iltasyöminen ei lihota, jos et lisää vuorokauden aikana nauttimasi ruoan kokonaismäärää.
     
  • Varaa päivällä aikaa asioista huolehtimiseen ja valmistaudu illalla seuraavan päivän tehtäviin niin, ettei sinun tarvitse yöllä hermoilla niiden takia. Jos jokin tällainen ajatus kuitenkin tunkee mieleesi, sano itsellesi: ”Olen ajatellut tätä asiaa tänään ja ajattelen sitä taas huomenna, mutta nyt on aika nukkua.”
     
  • Jos häiriöt jatkuvat, pidä unipäiväkirjaa nukkumistasi tunneista ja unen laadusta. Yritä selvittää, mihin päivittäisiin tai elämääsi liittyviin muihin seikkoihin unettomuus saattaa liittyä.
     
  • Jos nämä keinot eivät auta ja unihäiriöt jatkuvat monien viikkojen ajan, käänny lääkärin puoleen.

Tehtävä unettomuudesta kärsiville:

Mitä keinoja aiot kokeilla?                             Minkälainen oli tulos?

1._________________________________________   1. _____________________________________________

2. _________________________________________  2. _____________________________________________

3. _________________________________________  3. _____________________________________________

4. _________________________________________  4. _____________________________________________

Unilääkkeillä tuotettu uni on epänormaalia. Ne ”sammuttavat” sinut, mutta ne eivät auta elimistöäsi palaamaan normaalirytmiin. Unilääkkeet vähentävät nk. delta-aallollista unta, jota tarvitaan akkujesi lataamiseen. Ne pidentävät palautumiseen vaadittua aikaa. Unilääkkeitä ei siis pitäisi käyttää muutamaa viikkoa pidempään.

 

 

 

Jaa

Facebook Twitter Google+ Delicious Google bookmarks