A A A
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Русский
  • Viittomakieli

Olet täällä

Mielialan heilahtelut ja rentoutumisen taito

Mielialan heilahtelut

Vieroituksen aikana mielialat vaihtelevat helposti äärimmäisyydestä toiseen. Se on normaalia. On hyvä muistaa, että mielialan heittelehtiminen johtuu amfetamiinivieroituksesta, joten tilanne kyllä tasaantuu vähitellen. Rentoutumalla, liikkumalla, ruokailemalla ja nukkumalla säännöllisesti palautuminen nopeutuu ja mielialasi kohenee.

Joillakin ihmisillä esiintyy vieroituksen yhteydessä lievää vainoharhaisuutta, tai he tulkitsevat väärin erilaisia tapahtumia. Nämä oireet eivät merkitse sitä, että olet tulossa hulluksi. Ne häviävät tavallisesti itsestään. Jos asia huolettaa sinua, keskustele tuntemuksistasi ammattilaisen (esim. terveydenhoitaja, lääkäri, psykologi) kanssa.

Rentoutumisen taito

Hermostuminen tai ärtyminen on hyvin tavallista vieroitusvaiheessa. Tämän takia on hyvä osata erilaisia rentoutumistaitoja tai löytää rentouttavaa tekemistä. Eri ihmisillä on siihen omat konstinsa; joillekin apu voi löytyä TV:n katselusta, kylpemisestä tai saunomisesta, ulkoilusta, musiikin kuuntelusta, luontoharrastuksista tms. Tärkeintä on, että käyttämäsi keinot sopivat juuri sinulle.

Jotkut harrastavat mietiskelyä, joogaa tai muuta, mutta on olemassa myös joukko hyvin yksinkertaisia rentoutumismenetelmiä, joita voi käyttää missä tahansa.

  • Voit esimerkiksi hankkia rentoutumisnauhoitteen ja kuunnella sitä kotonasi. Internetistä löytyy useita rentoutusharjoitteita, joita voi hyödyntää ilmaiseksi.
     
  • Voit myös opetella systemaattista lihasrentoutusta. Se tapahtuu niin, että istut mukavassa asennossa ja hengität ensin syvään ja rauhallisesti jonkin aikaa. Jännitä ja rentouta sen jälkeen vuoronperään käsiä, olkapäitä, vatsaa, pakaroita, reisiä, sääriä, jalkateriä, kasvolihaksia jne. Kun olet saavuttanut hyvän ja rentoutuneen olotilan koko vartaloosi, kuvittele olevasi jossain miellyttävässä paikassa (esim. auringossa uimarannalla) ja anna ajatustesi vaeltaa. Sano lopuksi itsellesi, että kun jälleen avaat silmäsi, tunnet itsesi virkistyneeksi ja rentoutuneeksi. Toista sama rutiini päivittäin parin viikon ajan, niin rentoutuminen käy päivä päivältä helpommaksi ja nopeammaksi.
     
  • Kuuden sekunnin hengitys. Kun ihminen hermostuu, hänen hengitystiheytensä kiihtyy ja olo käy levottomaksi. Levottomuutta voi vähentää rauhallisella hengityksellä. Heti kun huomaat hermostuvasi jostakin, hengitä kolmen sekunnin ajan sisään ja kolmen sekunnin ajan ulos. Näin jatkaen hallitset itsesi ja koko tilanteen liikoja hermoilematta.

 

Jaa

Facebook Twitter Google+ Delicious Google bookmarks