Ajankohtaista

Mediassa

ARKISTO


10 VIIMEISINTÄ
10 VIIMEISINTÄ KOMMENTTIA

Julkaistu: 06.08.2010

Nuorena käytetyllä alkoholilla ja luuvaurioilla yhteys?

Biologi John Callacin tutkimusryhmä Chigacon Loyolan yliopistosta selvitti, että alkoholille altistuminen voi aiheuttaa vuosikymmeniä jatkuvia seurauksia luiden terveyteen. Rotilla tehty tutkimus ei ole suoraan sovellettavissa ihmiseen, mutta tulokset viittaavat siihen, että ongelma voi koskea myös ihmisiä. Alkoholi vaikutti rotilla satoihin luiden toimintaa sääteleviin geeneihin. Alkoholin vaikutuksesta luuta muodostui jopa 15 prosenttia vähemmän. Luun aineenvaihdunta ja luumassan säilyminen häiriintyivät. Huolestuttavaa oli, että alkoholin vaikutukset luuhun olivat pitkäaikaisia. Ihmisen elinikään sovellettuna vauriot olivat havaittavissa vielä kolmen vuoden raittiuden jälkeen. Luumassaa häviää normaalisti koko ihmisen eliniän ajan. Luun muodostumisen estyminen nuorena voi siksi lisätä osteoporoosin ja luunmurtumien riskiä myöhemmällä iällä. Tutkimus on julkaistu lehdessä Alcohol and Alcoholism. [Science Daily 18.7.2010]

Kirjoita kommenttisi
 
  • Tulosta tämä sivu
  • Lähetä tämä sivu sähköpostitse
  • Päihdelinkin RSS
  • Del.ici.ous
  • Digg
  • Jaa Facebookissa
  • Jaa StumbleUponissa