Olet täällä

Riippuvuus - asteikolla 4-10 ???

Saunassa sana on vapaa kaikkeen päihteiden käyttöön liittyen. Lue kuitenkin Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Riippuvuus - asteikolla 4-10 ???

ViestiKirjoittaja kirsikka321 » 13.10.2012 14:38:21

Olin aikanaan 'huumenuori'. 13-18 v vedin mm matkapahoinvointitabuja, niistä kun sai hallusinaatioita. Sit siirryin pilveen ja vuoden tankkasin itteni täyteen spiidiä. Jollain ilveellä pääsin spiidistä eroon, kun pääsin vaihto-oppilaaksi jenkkeihin. No siellähän vasta riemu vallaton alkoi. Ruohoa jatkuvaan tahtiin ja meskaliinista kokainiin tuli testattua, ilmaiseksi kun kaverit tarjosivat.
Sen jälkeen pysyttelin alkoholissa ja ehkä 2-3 kertaa kokeillut pilveä eikä sopinut ollenkaan. Spiidiä muutaman kerran 10v sit (nenän kautta) joka ei ollutkaan puhdasta ja sain psykoosin ja lepoon Auroraan. Huumeseula väitti mun vetäneeni metamfetamiinia...
Nyt noista ajoista on kulunut 40v. Olen 55v.
20v mulle määrättiin ekat Diapamit ja niitä käytän edelleen. Annos on vaihdellut 2mg - 10mg ja nyt 3x5mg/pv tarvittaessa.
Ennen se toimi, vieroitin itseni Diapameista viinalla ja päinvastoin - nykyään ei enää toimi, mutta melko rinta rottingilla kuitenkin mennään!
Nyt keväällä sain selkäsärkyyn Panacodia. Sitä kuulemma ohjeiden mukaan ei saa määrätä ex-narkkareille, mutta sitähän en myönnä tai kerro kenellekään lääkärille. Saan niin hitonmoisen hyvät vibat ja toimii piristeenä, ainakin mulle.
JA nyt mua v*tuttaa, onko mulle jäänyt jonkin sortin aivomuistijälki nuoruuden spiidivuosista, kun määrätyt lääkkeet antavat sellaisen vauhdin, että alta pois. Puhumatta allergikkona saan säännöllisesti Duactia - varsinainen pirifiilis siitäkin lähtee; ruokahalu loppuu ja energia on loputon ja tuskin saa nukuttua. Siks taas pitää ottaa Diapamia tai viinaa.

Millä asteikolla olen riippuvainen ja mihin? Viinaan, tabuihin vai Diapamiin. Diagnoosi löytyi 10v sitten ja olen eläkkeellä oleva nuori 55v 'ulkoisesti hyvässä kuosissa'. Diagnoosi oli vaikea, vakava masennus sekä epävakaa persoonallisuushäiriö.
Onko tuttua kenellekään???
kirsikka321
Miedosti panostava jäsen

Re: Riippuvuus - asteikolla 4-10 ???

ViestiKirjoittaja Oxsu » 13.10.2012 15:56:06

Joo-pa joo, En nyt osaa riippuvuuttasi määritellä - ei kuulosta kovin pahalta kuitenkaan. Mutta jotakin viestissäsi oli, joka sai minut ironisesti virnistelemään. Mee vain edelleen rinta rottingilla, nou hätä :lol: . Mutta kannattaa jättää väliin Panacodin annosten nostatus, vaikka saatkin siitä hyvät vibat- tai nimenomaan siksi. Et nimittäin saa kauaa, ja siitä on nii-in hyvä lähteä iloisesti sitten lipsumaan... Olin ennen ex-nisti, en ole enää. Nyt menee hyvinkin hitaasti IV, tasaseen pitkästä aikaa.
Oxsu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kirsikka321 » 13.10.2012 16:26:55

Oxsu kirjoitti:Joo-pa joo, En nyt osaa riippuvuuttasi määritellä - ei kuulosta kovin pahalta kuitenkaan. Mutta jotakin viestissäsi oli, joka sai minut ironisesti virnistelemään. Mee vain edelleen rinta rottingilla, nou hätä :lol: . Mutta kannattaa jättää väliin Panacodin annosten nostatus, vaikka saatkin siitä hyvät vibat- tai nimenomaan siksi. Et nimittäin saa kauaa, ja siitä on nii-in hyvä lähteä iloisesti sitten lipsumaan... Olin ennen ex-nisti, en ole enää. Nyt menee hyvinkin hitaasti IV, tasaseen pitkästä aikaa.

Kiva kun vastasit - olen uusi täällä. Ja kuka tietää vaikka joku vanha tuttukin täällä kirjoittelis - siis Perunatorin tai Ruttopuiston ajoilta, suurin osa varmaan kyllä henkensä heittänyt (?).

Jos olisin ollut varakkaampi, niin varmaan kokkelilla olisin jo nenäontelotkin tuhonnut...

Kyllä mä vielä aika hyvin kannattelen itseni 'sivistyneesti ulkoisesti'. Mut auta armias, jos Diapamit on mennyt vähiin ja tullut otettua 'yli määräyksen' eli joudun odottaa reseptin uusimista, niin dokailuksi menee. Viakkarit ovat liikaa, tulen suorastaan vainoharhaiseksi, säikyksi ja epävarmaksi. Kuin ex-huumekomisario Torsti Koskinen olisi kulmilla....

Mulla on muuten C-hepa. En olisi hengissä jos se olis tullut sieltä 70-luvun alusta. Kerran sain leikkauksen jälkeen verta ja sitä on pidetty selityksenä. Mutta kuitenkin aina mietin, että voisko kuitenkin aikanaan lainatut neulat sen voinut aiheuttaa. Silloin oli vain ns. keltatautia. Käyn säännöllisesti maksakokeissa ja onneksi taas oli arvot ok. Jos nousevat, sit se pirulainen on aktivoitunut. Olen edelleen tartuttaja enkä halua olla missään kosketuksessa veren kautta kehenkään.
Toki kerran yksi itsetuhoinen tyttökaveri pyysi, että tehdään 'verivala'. En suostunut hommaan. En laita pahaa kiertämään.
kirsikka321
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kirsikka321 » 13.10.2012 16:31:24

Lisays: Allergiaan määrättävä Duact sisältää antihistamiinin lisäksi pseudoefedriiniä siinä määrin, että esmes doping-testeissä antaa positiivisen tuloksen.
Jostain luin joidenkin irrottautuvan Panacodista nimenomaa Duactin avulla...
kirsikka321
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Oxsu » 13.10.2012 16:43:01

Siitä C-hepasta; Huomaathan ja muistathan, että jokainen Panacod tbl sisältää 500 mg parasetamolia, ja sen maksimiannostus on 8 tbl/vrk, jollei nyt puhuta vesierotteluista, ja niistähän ei puhuta - vaan siis jos tabut nautitaan asianmukaisesti sellaisenaan. Sitäpaitsi kipulääkerespat palaa kumman äkkiä, isoveli valvoo - eiku siis KELA, jos sulla alkaa mennä annostus yli, mut niin palaa maksakin.
Oxsu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kirsikka321 » 13.10.2012 17:04:47

Oxsu kirjoitti:Siitä C-hepasta; Huomaathan ja muistathan, että jokainen Panacod tbl sisältää 500 mg parasetamolia, ja sen maksimiannostus on 8 tbl/vrk, jollei nyt puhuta vesierotteluista, ja niistähän ei puhuta - vaan siis jos tabut nautitaan asianmukaisesti sellaisenaan. Sitäpaitsi kipulääkerespat palaa kumman äkkiä, isoveli valvoo - eiku siis KELA, jos sulla alkaa mennä annostus yli, mut niin palaa maksakin.

Olen sen verran ollut ovela ja vikkelä, että tähän mennessä 'en ole jäänyt resepteistä kiinni'. Vähän pelottaa kun siirtyvät siihen sähköiseen reseptien kirjoittamiseen - silloinhan heti isoveli näkee väärinkäytön. Eikä auta enää lääkäriltä toiseen meneminen ja apteekista toiseen asioiminen.

Mulle lekurit aina muistuttavat tuon C-hepan takia vain viinan käytöstä, harvemmin tullut puheeksi nuo kipulääkkeet. Jostain mahahaavasta varoittelevat, mutta siinä kaikki.

Hyvä kun täältä löytyy kamuja, jotka osaavat puhua asioista niiden oikeilla nimillä! Kiitos.
kirsikka321
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kirsikka321 » 13.10.2012 17:08:17

Lisäys Oxsulle:

Erikoisen huomion olen tehnyt terveyskeskuksen labrassa. Aikojen alussa oli punainen varoituskolmio ja hyvä, että niiden hanskat riittivät mun verinäytteen ottamiseen ym. Tänä päivänä eivät tunnu pelkäävän minkäänlaista tartuntaa, kun ilman hanskoja ottavat minulta verikokeen :) :lol:
kirsikka321
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja japu » 13.10.2012 18:35:34

Omasta mielestäni etenkin toisten riippuvuutta on ulkopuolisen erittäin vaikea määritellä.Etenkin pelkän tekstin perusteella,mutta ei toi nyt kovin pahalta kuulosta..
japu

ViestiKirjoittaja kirsikka321 » 14.10.2012 07:27:59

Luulenpa, että en ole ihan toivoton tapaus. Riippuvuutta on, mutta ei härskeimmästä päästä. Veikkaan 7. Nuo 'pikanetti-riippuvuustestit' ovat kai niin epäinhimillisen tiukat, kun niitten mukaan olen muka tosi ongelmainen :roll:

Onhan sitä tullut mokailtua ja telottua itseensä, yleensä kylläkin viinan takia (ja sit kun Diapamia on kuitenkin koko ajan veressä). On tullut Kisahallin putka ja selviytymisasema tutuksi. Katkollakin olen ollut pari kertaa. Mut sielläkin ne antaa aina Diapamia viinan sijaan :lol:

Jatkan samaan malliin, mutta varon tuota Panacodia. Se on oikeesti hyvin koukuttavaa.

Se on varmaan tuo omatunto, joka kolkuttaa koviten. Toisaalta äitini ja poikani haluaisivat lähettää minut jonnekin ihme hoitoon, että sekakäyttöni loppuisi kokonaan - absurdi ajatus, mielestäni.

Siitä olen ylpeä, että neula-aikani jäi yhteen vuoteen JA sitä en enää tekisi missään olosuhteissa 8)
kirsikka321
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Maago » 14.10.2012 13:51:11

11. Ja en edes liioittele.
Ei sillä ole merkitystä mistä tulet, sillä on, mihin olet menossa.
Maago
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja hermovaurio » 14.10.2012 15:04:19

Laittaisin itseni tälläiseen asteikkoon että fyysisesti olen 9 paikkeilla mutta henkisesti 5 paikkeilla joten vieroitusoireet alkaa varsin nopeasti kun olen ilman mutta pääkoppa välillä unohtaa koko tropit kun en niitä kuin aniharvoin ota sen fiiliksen takia ja halu olisi kyllä päästä kokonaan pois näistä laillisista huumeista,mutta en kyllä halua kärsiä 24/7 kipuakaan joten on ikään kuin pakko ottaa kipulääkkeeksi,mutta tulevaisuudesta olen kyllä 100% varma että lääkitys vaihtuu ja vähenee murtoosaan aikaisemmista ja tarkoituksena on tietenkin kokonaan eroon mutta sen aika näyttää,tällä hetkellä kipujen osalta näyttää hyvältä koska sellaisia super kipuja tulee aina vaan harvemmin ja harvemmin.
hermovaurio
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kirsikka321 » 14.10.2012 18:45:03

Maago kirjoitti:11. Ja en edes liioittele.

Kiitos. Ainakin yksi rehellinen vastaus. Eli tsemppaamisestani huolimatta olen 'vaaravyöhykkeellä'. Onhan näitä julkkiksia ties kuin moni kuollut laillisten lääkkeitten yliannostukseen tai valitettavan yhteiskäytön vaikutuksiin! Ja 'taviksia' vielä monin kerroin enemmän, luultavasti. Ei aina tarvii olla heroinisti, kroppa ei vaan kestä ihan kaikkea.

Alan ottaa asian vakavemmin. Seuraavan kerran kun tarviin kipulääkettä, pyydän että uusivat sen vanhan Burana 800 mitä olen joutunut käyttämään jo noin 10 vuotta. Maksa ei siitä sen enempää tykkää, mutta ei tule riippuvuutta (?).
kirsikka321
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Maago » 16.10.2012 09:39:43

Ja vähän asian vierestä. Buranahan ei maksaa kiusaa, vatsan päälle se voi liikakäytettynä käydä. Parasetamoli (Panadol, Para-tabs) on maksatoksinen eli maksalle myrkyllinen ja voi ihan normaaliannoksillakin tehdä maksalle pahaa.
Maago
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kirsikka321 » 19.10.2012 05:30:05

Maago kirjoitti:Ja vähän asian vierestä. Buranahan ei maksaa kiusaa, vatsan päälle se voi liikakäytettynä käydä. Parasetamoli (Panadol, Para-tabs) on maksatoksinen eli maksalle myrkyllinen ja voi ihan normaaliannoksillakin tehdä maksalle pahaa.

Kiitos Maago!

Ei noitten lekureiten muminoista saa aina selvää. Eikä tämä ollut off-topic. Kokonaisterveys kun on kyseessä. Nytkin innolla Panacodia menee, mutta tietäen, että en uusi sitä reseptiä pitkään aikaan.
Duact on on-off vaihtoehto, mutta siitäkin saan sen aamuvauhdin, jotta jaksan taas lähteä töihin vähän kepeämmin askelin :)

Toinen juttu onkin sit taas noi on-off nukahtamislääkkeet tai päivän koko annoksen Diapamia illaksi säästäminen saadakseen unta :oops:

Muuten, ainoa asia mitä tuo fysiatri muistaakseni mietti oli lääkkeen sopivuus Seromex-masennuslääkkeen kanssa. Hänen mielestä Panacod sopi paremmin kuin Tramal: ei se mun maksasta puhunut mitään :shock:
kirsikka321
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Maago » 19.10.2012 11:03:14

Niin, kuten saanoin, parasetamoli ON maksatoksinen eli maksalle myrkyllinen. Tämä on varmaa tietoa eikä mitään arvailua!
Maago
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Sauna