veren oksentaminen

Haluatko etsiä keinoja vähentää alkoholin kulutusta? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta niille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Etsitään yhdessä uutta vaihdetta. Kaveria ei jätetä!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

veren oksentaminen

ViestiKirjoittaja -xxx- » 9.2.2008 12:09:10

Olen uusi palstalla.
Moi kaikille.

Eilen jouduin päivystykseen kun aloin oksentamaan verta.
Juon ainoastaan keskiolutta mutta aika paljon sitä on mennyt.
Säikähdin aika paljon ja nyt pitää alkaa miettimään miten vähennän tai lopetan. Johtuiko tuo ylipäätään alkoholista?
Olin yön osastolla tarkkailussa mutta eihän päivystyksessä paljoa tehdä. Tipassa olin ja lääkkeitä. Muutama verikoe ja maanantaina kahdeksalta lääkäriin. Lähdin osastolta tänään omalla vastuulla.
Neljä kertaa oksensin ja sitten loppui. Eka kerta kun tällaista sattuu.
Mistä se veri oikein tulee? Lääkärit eivät alkaneet yöllä paljoa selittämään. Miten se sitten loppui, tyrehtyikö se itsekseen vai vuotaako mulla koko ajan johonkin suuntaan ja kohta oksennan taas.
Maanantaina varmaan saan vastauksia mutta rauhoittaisi vähän jos joku osaisi sanoa jotain.

Kiitos ja on kiva että tällainen palsta on olemassa.
-xxx-
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Fernetti » 9.2.2008 12:55:33

Olikohan se järkevää lähteä omalla vastuulla pois osastolta jos et siihen lekurilta saanut lupaa?

Kaip se veri voi tulla monesta syystä. Jos on vatsahaava. Jos on haavauma ruokatorvessa. Kyllähän se varmaan tyrehtyy kuten mikä tahansa muukin haava jos se ei ole niin iso että vuotaisit kuiviin. Jos sulla olis sisäinen verenvuoto, niin se varmaankin aiheuttaisi jonkinlaista turvotusta vatsan alueella, tai ainakin jotain paineen tuntua, näin voisi maalaisjärjellä ajatella.

Kannattaa ainakin välttää kaikkea ruuansulatuskanavaa ärsyttävää ruokaa ja juomaa. Kuten kahvia, voimakkaita mausteita, sipulia, paprikaa ja muita tuoreita vihanneksia, hapokkaita hedelmiä, vaikeasti sulavia ruokia yms. Alkoholia nyt ei kannata edes mainita. Puuroa vaan, gefiluspiimää, ja vauvanruokaa. Ne on turvallisimpia.

Iisisti, ja heti takaisin lekuriin jos vähänkin tuntuu siltä. Se on kuitenkin aina vakavaa kun alkaa yrjötä verta.
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen?
Fernetti
Vahvasti panostava jäsen

Ajattelin että

ViestiKirjoittaja -xxx- » 9.2.2008 14:49:06

Turhaan jään sinne viemään joltain potilaspaikkaa. Ei juoppoihin suhtauduta kovin hyvin. Ei hoitajat eikä lääkärit.
Sain taksirahat lainaan jos oksentaminen alkaa uudelleen pääsen takaisin ainakin ilman lanssia.

Ruokatorvi on todella hieman arka. Olen olettanut sen johtuvan närästyksestä ja oksentamisesta. Niellessä tuntuu kipua tai sitten olen vetänyt verta henkeen.
Maanantainahan tuo selviää tähystyksessä.

Kiitti neuvoista. Pitää ottaa rauhallisesti ja syödä helposti sulavia mössöjä.
-xxx-
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Annuli » 9.2.2008 15:16:35

Ystävä hyvä, älä ainakaan juo alkoholipitoisia juomia! Noin neljä vuotta sitten tuttavani löytyi kuolleena kotoaan. Keittiöstä olohuoneeseen lattiat ja seinät oli veressä. Hän oli tuurijuoppo. Puoli vuotta ahkeraa työntekoa täysin juomatta. Sitten alkoi putki. Hän katosi, sukulaisilta, ystäviltä. Löytö oli se, mistä alussa kerroin. Ns. maksa räjähti alkoholiin. Hän olisi ehkä hengissä vieläkin, ellei olisi hävennyt ja piileskellyt juomisen antamia ensioireita, siis fyysisiä.
Eikö sinulle lääkäri sanonut mitään alkoholismista ja maksasta?
Annuli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja pauliantero19601 » 9.2.2008 15:47:49

Mulla oli silloin kun nelisen vuotta sitten oksensin verta olin sairaalassa 3 päivää, panivat verta lisää veri laski todella alas, suoritettiin ruoka torven tulehdus, syöttivä vain jäätelöä. Tarkastus oli 2 kuukauden perästä kaikki oli ok, muta sain lääkkeen nimelä somac 20 mm ei tuota sen jälkeen paljon tullut otettua alkoa, nyt viimeinen otto 12.07.2006. TERVEISIN!!!!!! ( se oli ruoka torven tulehdus joka mulla oli ).
Pauli Antero
pauliantero19601
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja -xxx- » 9.2.2008 16:00:16

Ei tulis mieleenkään juoda.
Sen verran säikähdin ja kun tulin aamulla sairaalasta vessanlattia oli veriroiskeita täynnä.
Itkin ja kuurasin lattiaa. Onneksi asun yksin ettei jonkun tartte kärsiä minun vuoksi.

En minäkään yleensä juo jokapäiväisesti. Nyt on vaan lähtenyt se mopo käsistä. Kuukausi sitten otettiin maksa-arvot ja oli normaalit.
Nyt maanantaina saa tietää onko arvot nousseet.
Kai ne tekee sen tähystyksen myös.

Kyllä se lääkäri ehdotti katkaisua jollain klinikalla.
Aika kylmänoloinen se lääkäri oli ja hoitajatkin. Enkä ihmettele heidän reaktioitaan.
Ajattelin kuitenkin hoitaa homman antabuksella. Sattuu olemaan puoli purkkia jäljellä.

En halua tukehtua omaan vereeni.
Surullinen kohtalo tuttavallasi.
-xxx-
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja -xxx- » 9.2.2008 16:13:39

pauliantero19601 kirjoitti:Mulla oli silloin kun nelisen vuotta sitten oksensin verta olin sairaalassa 3 päivää, panivat verta lisää veri laski todella alas, suoritettiin ruoka torven tulehdus, syöttivä vain jäätelöä. Tarkastus oli 2 kuukauden perästä kaikki oli ok, muta sain lääkkeen nimelä somac 20 mm ei tuota sen jälkeen paljon tullut otettua alkoa, nyt viimeinen otto 12.07.2006. TERVEISIN!!!!!! ( se oli ruoka torven tulehdus joka mulla oli ).

Moi.
Somac, itsekin käyttänyt joskus sitä. On varmaan reseptilääke. Pitää kuitenkin muistaa pyytää sitä lääkäriltä. Eikös se auta vatsaankin? No googlesta löytyy.
Hemoglobiini oli hieman alhainen mulla. Ei mikään ihme.
Onnittelut sinulle että pärjäät ilman alkoa.
Näyttää siltä että joskus kunnon säikähdys herättää vasta tajuamaan tilannetta.
-xxx-
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Fernetti » 9.2.2008 18:53:45

-xxx- kirjoitti:Ei tulis mieleenkään juoda.
Sen verran säikähdin ja kun tulin aamulla sairaalasta vessanlattia oli veriroiskeita täynnä.
Itkin ja kuurasin lattiaa. Onneksi asun yksin ettei jonkun tartte kärsiä minun vuoksi.

En minäkään yleensä juo jokapäiväisesti. Nyt on vaan lähtenyt se mopo käsistä. Kuukausi sitten otettiin maksa-arvot ja oli normaalit.
Nyt maanantaina saa tietää onko arvot nousseet.
Kai ne tekee sen tähystyksen myös.

Kyllä se lääkäri ehdotti katkaisua jollain klinikalla.
Aika kylmänoloinen se lääkäri oli ja hoitajatkin. Enkä ihmettele heidän reaktioitaan.
Ajattelin kuitenkin hoitaa homman antabuksella. Sattuu olemaan puoli purkkia jäljellä.

En halua tukehtua omaan vereeni.
Surullinen kohtalo tuttavallasi.

Mua kyllä ärsyttää se että sitten pitää olla jumalauta vastassa aina kylmäkiskoisia ja tylyjä lääkäreitä ja hoitohenkilökuntaa. Lähitkö sieltä osastolta ihan vain siksi koska sulle oltiin tylyjä? Ymmärrän kyllä jos ei tee sitten mieli jäädä osastolle missä on tuollaisia lekureita ja hoitajia. :evil: Miksi sä ajattelet että heidän reaktionsa oli ymmärrettävää? Ei sellaista käytöstä tarvitse kenenkään ymmärtää.

Toi antabus kuulemma rasittaa ainakin maksaa. Sitä en tiedä sitten kuinka paljon se rasittaa ruuansulatuskanavaa, mutta kandeis ehkä ottaa asiasta selvää ennenku turvaudut siihen. Mistäs sen tietää vaikka toi sun oksentelusi johtuisi välillisesti antabuksestakin! Sehän tiedetään että kaikki lääkkeet yleensä jollakin tavalla ärsyttää vatsaa. Osaakko sanoo kauanko sä oot juonut ja milloin käytit antabusta viimeksi? Mua kiinnostaa ihan henkilökohtisistakin syistä tää antabushomma kun sitä mullekin ehdotettiin a- klinikalla. Mutta sitten se sairaanhoitaja oli sitä mieltä että ihan liian aikaisin sitä mulle tyrkytettiin. Sitä vaan että ei noi myrkyt, joilla yritetään päästä jostakin toisesta myrkystä eroon, yleensä ole nekään ihmisen keholle mitään hunajaa. :roll:

Tsemppiä ja kerro kuulumisiasi.
Fernetti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Annuli » 9.2.2008 19:02:27

Fernetti, piipahdappas tuolla Tipaton tammikuu, Lääkärin palstalle. Sieltä saat tietoa mm. antabuksesta!
Annuli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Fernetti » 9.2.2008 19:11:42

Annuli kirjoitti:Fernetti, piipahdappas tuolla Tipaton tammikuu, Lääkärin palstalle. Sieltä saat tietoa mm. antabuksesta!

Ahaa. Enpäs oo siellä vielä käynytkään. :)
Fernetti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Annuli » 9.2.2008 20:03:25

Joopajoo. Tässä on käyty läpi koko hoito repertuaari(?heh). Minä olen se ongelmakenttä! Haluan vähentää ja haluan tauottaa ja lopuksi vielä lopettaa! Mikäs helvetti tässä nyt pelastaisi? Minä vaan, ihan itse. :cry:
Annuli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja -xxx- » 9.2.2008 20:07:46

Fernetti kirjoitti:Mua kyllä ärsyttää se että sitten pitää olla jumalauta vastassa aina kylmäkiskoisia ja tylyjä lääkäreitä ja hoitohenkilökuntaa. Lähitkö sieltä osastolta ihan vain siksi koska sulle oltiin tylyjä?

Joo oikeastaan siitäkin syystä.
Mutta siellä oltiin aika kiireisiä ja aika monta muutakin juoppoa potilaana. Onneksi itse puhalsin sentään nollat. Promilleissa ne olis varmaan toimittanut minut putkaan oli kunto mikä hyvänsä.
Ei olis ollut ensimmäinen kerta.

Käytän antabusta aina tällaisella systeemillä.
Ensin koko tabletti yhden viikon ajan ja sen jälkeen puolikkaita jatkossa. Sehän rasittaa elimistöä kuin viina.
Puolikas on ihan riittävä minun lääkärinkin mielestä.
En kuitenkaan vielä aloita kuuria vaan odotan lääkärin mielipidettä ja jos saisin vatsaan/närästykseen jotain esim. sitä somaccia josta Paulianterokin mainitsi.
Mutta minähän yritän tässä tehdä itse itselleni diagnoosia :D
Pitää odottaa lääkärin mielipidettä ja tutkimusten tuloksia.

Taitaa se 5-6kk:den putki tulla täyteen. Arviolta 4-5 mäyräkoiraa viikossa. Viimeksi antabusta käyttänyt jotain vuosi sitten. Pysyin mukavasti kuivilla. Minusta se on kuitenkin henkisesti raskasta koska tietää ettei voi juoda. Eli helpotusta tuskaan ei voi hakea.
Ainakaan itse en uskalla juoda jos kuuri päällä.
Pitää siihen kuuriin valmistautua henkisestikin. On vaikeaa ottaa ensimmäinen tabletti.

Kiitti Fernetti ja tsemiä sullekin.
ps. On tämä palsta vähän eriluokkaa kuin suomi24:nen.
Paljon kohteliaampi.
36v. miehen alkoholistin sisko.
-xxx-
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja -xxx- » 10.2.2008 13:01:09

Nyt alkoi tärinät.
Sairaalassa annetut lääkkeet kai lakkasivat vaikuttamasta.
Nyt on pelko krampeista.

Uskaltaisi lähteä ulos kävisin naapurilta lainaamassa diapamia.
Vielä huomiseen odotusta. Taitaa tulla levoton päivä ja yö.
-xxx-
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Fernetti » 10.2.2008 13:06:09

-xxx- kirjoitti:Nyt alkoi tärinät.
Sairaalassa annetut lääkkeet kai lakkasivat vaikuttamasta.
Nyt on pelko krampeista.

Uskaltaisi lähteä ulos kävisin naapurilta lainaamassa diapamia.
Vielä huomiseen odotusta. Taitaa tulla levoton päivä ja yö.

Älä vaan sitten käytä taksirahojas lääkkeisiin! Parempi mennä mieluummin lekuriin taksilla kuin tuhlata ne väliaikaiseen helpotukseen. Kai sul on maanantaihin asti annettu lääkkeet? Miten ne nyt jo voi lakata vaikuttamasta?
Fernetti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja -xxx- » 10.2.2008 13:37:58

Joo kyytirahat pitää olla.
Eiköhän tuo naapuri vois lainata muutaman. Olen sen verta sille kaljaa tarjonnut että vois vähän jelppiä.

En saanut sairaalasta matkaan mitään. Muutama mukillinen mansikkatököttiä ja jotain muita lääkkeitä + tippa.
Varmaan epäilivät että menen lähimpään baariin kun lähdin sieltä.
-xxx-
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät