Alkoholistinen persoonallisuus ja eheytyminen

Onko tavoitteenasi tai elämäntapanasi täysraittius? Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Tule mukaan elämänmakuiseen keskusteluun!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Alkoholistinen persoonallisuus ja eheytyminen

ViestiKirjoittaja Smokki_ja_Sikari » 19.10.2009 12:18:03

Onniina kirjoitti omalla palstaallaan:

Smokki ja Sikari pohti, että minulla on jotain hampaankolossa tuon AA:n suhteen. Se on ehkä juuri tämä näkemys, jonka mukaan kaikki tunne-elämän ongelmat ovat seurausta alkoholismista ja siksi niitä ei tarvitse erikseen lähteä selvittelemään. En tiedä onko kyseinen asia kirjoitettu ohjelmaan, mutta jäsenien suusta olen kuullut sen usein.

Toki saat aivan itse määritellä, onko sinulla jotain hampaankolossa vai ei. :) Alkoholistinen persoonallisuus ja tuon persoonallisuuden (häiriön) hoito on ihan mielnkiintoinen teema. Varmaan useimmat hyväksyvät ajatuksen, että persoonallisuuden eheytyminen on osa alkoholistin raitistumista. Tuo persoonallisuus varmaan eheytyy ihan omia aikojaankin, jos on juomatta. Tai sitten voi aktiivisesti pyrkiä eheyttämään persoonallisuutta.

Freudilainen lähtökohta painottaa lapsuuden kokemusten merkitystä - Jeppe juo viina, kun pipo oli kireä. Muistellaan kireitä pipoja, niin kireys katoaa.

Ratkaisukeskeinen lähtökohta painottaa tulevaisuutta. Kun opettellee uutta tapaa käyttäytyä niissä tilanteissa, joissa pipo kiristää, niin pipon kiristäminen vähenee.

Morenolainen näkökulmaa lähtee hiljenemisestä ja mietiskelystä. Kun Jepelle kerrotaan, että pohjimmiltaan Jeppe on hyvä ihminen, niin Jepelle tulee hyvä mieli ja Jepestä hyvä ihminen.

Mielestäni on jopa vahingollista kovin mustavalkoisesti uskoa johonkin näistä perusajatuksista. Ratkaisukeskeisen ajattelutavan mukaisesti: "Jos se toimii, jatka sitä, jos se ei toimi, kokeile jotain muuta".
29.4.2009; 16:10:53 - Sinä olet hyvä ihminen ja sinullakin on oikeus onnelliseen elämään.
Smokki_ja_Sikari
Vahvasti panostava jäsen

Re: Alkoholistinen persoonallisuus ja eheytyminen

ViestiKirjoittaja RC. » 23.10.2009 11:58:20

Tämä ei nyt liity mitenkään edellisiin viesteihin, vaan eheytymiseen ja toipumiseen ylipäätään.

Tuntuu, että joskus ihmisillä on kovin kiire niissä askelten ottamisessa ja eheytymisessä ja toipumisessa. :? Lieneekö sen liiallisen "aito raittius vs. kuivuus" -vouhotuksen ansiota.
Kyseessä ei mun nähdäkseni ole kuitenkaan mikään kilpajuoksu, vaan hidas ja aikaa vievä henkisen ja hengellisen kasvun prosessi. Jos juopotteluun on käyttänyt vuosia, ei se autuaaksi toipuminen ihan muutamassa kuukaudessa tapahdu. Monilla ei vielä edes muutamassa vuodessa.

Jotkut pitää onnistuneen raitistumisen mittarina sitä, että on 1 vuoden juomatta. Fine, voi se olla. Vuosi on kuitenkin erittäin lyhyt pikku pätkä ihmisen elämässä, ja kun "kalenteri on selätetty" ja 1 -vuotis kakkukaffeet juotu, voikin kohta lähteä ryyppäämään. Tai kokeilemaan onnistuisiko kohtuukäyttö.
Tämä kuulostaa varmaan hyvin kyyniseltä, mutta niin se monilla on.

Monet tahot pitävät vakaalla pohjalla olevan, ns. pysyvän raittiuden merkkinä vasta kolmen (3) vuoden päihteettömyyttä.
Tilastot ja tutkimukset osoittavat, että vasta kolmen vuoden kohdalla retkahdusriski pienenee huomattavasti.

Henkinen kasvu ja kehitys, eheytyminen, ovat koko loppuelänän kestävä prosessi. Kuivia päiviä ja väkisin sinnittelyäkään ei tarvitse pelätä. Ne kuuluvat asiaan ensimmäisen päihteettömän vuoden aikana.

Kannattaa antaa itselleen aikaa.

Henkiselle kasvulle ja raittiudelle on aikaa koko loppuelämä.
Parasta ennen ja jälkeen.
RC.
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Smokki_ja_Sikari » 23.10.2009 12:49:12

RC. kirjoitti:
Kannattaa antaa itselleen aikaa.

Tuo on varmasti täyttä asiaa, mitä sanot. Kilpajuoksu kohti raittiutta ei välttämättä edistä mitään, ehkä jopa päinvastoin. Onhan nuo yhden vuoden kakkukahvitkin jotain merkittävää. Silti tuo oman riskinsää se, että tavoitellaan aikarajoja - sitähän se on tässä alkoholistisessa suoritusmentaliteetissa. Päivä kerrallaan on mukavasti ympyriäinen - siinä ei ole sitä "valmistumisen" hetkeä.
Viimeksi muokannut Smokki_ja_Sikari päivämäärä 23.10.2009 14:05:08, muokattu yhteensä 1 kerran
29.4.2009; 16:10:53 - Sinä olet hyvä ihminen ja sinullakin on oikeus onnelliseen elämään.
Smokki_ja_Sikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mithril » 23.10.2009 13:45:14

kaffeemuki kirjoitti:Kyllä minä ainakin huomaan vähän odottavani 1-vuotissynttäreitäni, vaikka siihen onkin vielä syksyä ja talvea jäljellä (5. tammikuuta). Silloin minulla on kokemus kaikista vuodenajoista, juhlapäivistä jne. selvin päin, mitä vahinkoa ei ole vielä päässyt tapahtumaan sen jälkeen kun täytin 18 v. Mielenkiintoista, tämä on minulle uutta.

Onhan se vuosi odottamisen arvoinen saavutus :) Tuosta maagisesta vuoden rajapyykistä puhutaan monissa muissakin yhteyksissä. Mm. eroprosessin ja surutyön sanotaan helpottavan sen ensimmäisen vuoden jälkeen ja me lopettajathan käymme oikeastaan läpi noita molempia yhtäaikaa. Minusta tuntuu, että siinä vuoden kohdalle rajapyykin laittamisessa on kyse ennen kaikkea siitä, että me kulttuurimme tuotteina pidämme sitä merkittävänä ajanmääreenä. Ja sitähän se onkin.

kaffeemuki kirjoitti: Noin yleisesti olen kumminkin pyrkinyt elämään päivä kerrallaan, muutenkin kuin viinan suhteen, ja huomaan jopa onnistuneeni tässä kohtuullisen hyvin. En ole enää niin kamalan viikonloppukeskeinen, joka päivässä on jotain hyvää. Aikakäsityskin on jotenkin muuttunut, kun en ole enää katkonut elämääni juomalla. Vuodenajallakaan ei tunnu olevan enää niin merkitystä, kaikki kelpaa... ;)

Se on kyllä ihan uskomaton muutos entiseen, kun asioita ei enää tarvitse ajatella juomista rajoittavina/mahdollistavina tekijöinä. Olen esimerkiksi alkanut rakastamaan sunnuntai-päivä, joita ennen inhosin ja vihasin. Juomisaikoina ne nimittäin merkitsivät joko hirveää darraa ja morkkista tai tuhoon tuomittua tasapainoilua tasoittelun ja täydellisen ratkeamisen välillä. Nyt sunnuntai on joutilaisuudelle ja rauhoittumiselle omistettu päivä, jonka pyrin varaamaan aamusta iltaan ihan vaan itselleni.
Mithril
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja RC. » 23.10.2009 17:27:02

Onniina kirjoitti:- Lähdetään keikalle (=ennen keikkaa vedetään jo sellaiset tuubat, että keikkakin unohtuu)...

Mulle on meinannut kans joskus käydä näin. Erityisen ikävää sillon, kun kyseessä sattu olemaan oma keikka. :oops:

Niin tosiaan, se 1. vuoden rajapyykki ja 1 -vuotismerkkipäivä. Se on tosiaan merkittävä virstanpylväs, ja sen saavuttamista varmasti odottaa innolla ja ylpeydellä. On aihettakin. Juuri siinä sen vaarallisuus voi piilläkin.

Mutta nyt tää pahan ilman lintu liihottaa pois netistä ja sisätiloista ja toivottaa raitista iltaa kaikille. : )
RC.
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja garde » 24.10.2009 04:00:18

Huomenpäivänä, vuoden päästä, tulisi siis 1 vuosi minulla täyteen juomattomuutta.

Joo.
- Raittius avaa silmät todellisuudelle... yritä kestää -
garde
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja RC. » 24.10.2009 09:56:44

Kepeetä mutta särisevää poppia mun mielestä. "Pirteää tyttöpunkkia" oli kauhein määrite jossain lehessä. tarkotus kuitenkin että soitossa olisi enemmän munaa kuin kanaa. 8)

Miten tämä sitten liittyy alkoholistiseen persoonaallisuuteen ja eheytymiseen? Nyt pitää miettiä.... Kuva
RC.
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja LucyFur » 24.10.2009 13:34:54

RC. kirjoitti:Miten tämä sitten liittyy alkoholistiseen persoonaallisuuteen ja eheytymiseen? Nyt pitää miettiä.... Kuva

Siten että "alkoholismi ei kyllä hevillä ihmisestä lähde, mutta punkilla ehkä jo lähteekin" :?: :lol:
F90.0 + akuutti alkoholiongelma
LucyFur
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Lopettajat