Myllyhoito

Onko tavoitteenasi tai elämäntapanasi täysraittius? Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Tule mukaan elämänmakuiseen keskusteluun!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Myllyhoito

ViestiKirjoittaja HAMALAKE » 14.9.2008 06:51:39

Olen hatkitsemassa vakavasti osallistumista 28 vrk:n myllyhoitoon Kalliolassa Nurmijärvellä. Mielelläni kuulisin tämän hoidon läpikäyneiltä kommentteja! Millaisille erityisesti hoito puree vai pureeko kaikille riippuvuudesta kärsiville? Isäni oli alkoholisti ja poika on samalla tiellä. Olen kyllä työssä, perhe ja talous kunnossa. Elämääni on vain kahlinnut läheisriippuvuus joka ilmenee alkoholismina. Tästä sisäisestä tuskasta ja häpeästä haluan päästä eroon, ennen kuin lapseni alkavat siitä kärsiä. Päällimmäisenä tietysti minä itse ja oma hyvinvointini. Sitä kautta läheisteni hyvinvointi. Jotenkin olen tottunut elämään häpeäni kanssa ja muutos hieman polottaa. Muita vaihtoehtoja olen kokeillut, mutta ne eivät ole toimineet. Myllyhoidolla ajattelen saavani kerralla kunnon työkalun parempaan elämään. Entä kuinka tärkeää on jälkihoito? Kommentteja kiitos!
HAMALAKE
Miedosti panostava jäsen

Re: Myllyhoito

ViestiKirjoittaja RauniO » 14.9.2008 08:24:15

Suomessa on kolme hoitolaitosta jotka hoitavat alkoholismia, Myllyhoito, Minnesota-hoito ja Avominne.
Muuta hoitolaitokset hoitavat alkoholismin oireita.
Yhteistä noille kolmelle tuloksellista päihdehoitoa tuottavalle laitokselle on Minnesota-mallin mukainen hoito-ohjelma.

Myllyhoito on Suomeen mukautettu hoitokokonaisuus Minnesota-mallista. http://www.kalliola.fi/fi/paihdetyo/nur ... yllyhoito/
Minnesota-hoito on suoraan alkuperäisen hoitomallin mukainen hoitokokonaisuus. http://www.minnesota-hoito.fi/
Avominne on mukauttetu avohoidon tarpeisiin, esim. jatkuvassa työssä käyntiin hoidon aikana. http://www.avominne.fi/

Itselläni on toipumiskokemus Minnesota-hoidon kautta ja se toimii niin hyvin, että oman jatkohoitoryhmäni hoitotulospysyvyys on 100%!
Viisi onnelista vuotta on kulunut tuosta uuden elämän löytämisestä.

Oma valintani oli Minnesota-hoito, koska se hoitaa myös meidän alkoholistien läheisiä.
Itselläni on viisi henkinen perhe, joka oli oman juomiseni seurauksena todella sairastunut minun kauttani.
He tarvitsivat tietoa sairaudesta ja hoitoa toipuakseen omaan elämään.
Me kaikki, koko perhe, kävimme vuoden kestävän hoitojakson Lapualla.
Sen jälkeen on ollut myös läheisillä turvallista elää.

Myllyhoito ei tarjoa läheisillesi tuollaista intensiivistä hoitoa. Se on kai ainoa todellinen ero hoitolaitoksilla.
Avominnessä on läheiset mukana koko hoitojakson.
RauniO

ViestiKirjoittaja kahleeton » 14.9.2008 13:46:14

Kun ei ole henkilökohtaista kokemusta, niin eipä paljon sanottavaa. Se pitää mainita, että meidän alueemme AA-ryhmiin on tullut monia Myllyhoidon ja/tai Avomyllyn sekä Pixnen läpikäyneitä jatkohoitoon ja heistä pääosa on saanut raittiin mielekkään elämän.

*kahleeton*
**Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä!**
kahleeton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mikkeli » 15.9.2008 10:55:24

Hyvä hamalake, voin omasta kokemuksestani suositella lämpimästi Kalliolan Nurmijärven klinikan perushoitojaksoa. Kävin sen kesällä 2006, ja siitä lähtien olen saanut raittiina olla.

Myllyhoidossa alkoholistin valheellinen, itsepetokseen pohjautuva ajatusmaailma isketään säpäleiksi ja uutta raitista elämäntapaa lähdetään opettelemaan eri perustalta. Hoitojakso on raskas, mutta antoisa, jos on halua raitistua ja muuttaa itseään/elämäänsä. Niiden 28 vuorokauden aikana istutaan paljon pienryhmissä ja tehdään runsaasti kirjallisia tehtäviä. Päiväkirjaa pidetään sananmukaisesti päivittäin. Mikään lepokoti ei paikka siis ole: hoito-ohjelmaa on aamun puoli yhdeksästä lähelle iltakuutta. Illat kuluvat paljolti kirjallisissa töissä. Viikonloppuna on väljempää, ja vierailijoita saa käydä sunnuntaisin.

Niin hyvän startin kuin Kalliolasta nykyraittiudelleni sainkin, pidän kyllä jatkohoitoa elintärkeänä. Alkoholismi ei katoa minusta minnekään, vaan joudun elämään tämän sairauden kanssa lopun ikääni. Jokainen valitsee tietysti itse sen, miten perusjakson jälkeen sairauttaan hoitaa. Minulle sopii parhaiten AA:n tarjoama vertaistuki, jota voin suositella siinä missä Kalliolaakin. Olennaista on, että alkoholismiaan hoitaa säännöllisesti, eikä tuudittaudu väärään turvallisuuden tunteeseen siitä huolimatta että on kyennyt olemaan raittiina pitkähkön ajankin.

Alkoholismin hoitotulokset eivät valitettavasti ole kovin hyvät. Vain muutama kesällä 2006 Nurmijärvellä samaan aikaan kanssani ollut on pystynyt olemaan raittiina siitä lähtien. Kuitenkin ilahduttavan moni näyttää saaneen juonen päästä kiinni parin retkahduksen jälkeen. Hoidolla on siis merkitystä myös pitkällä tähtäimellä. Vielä parempi toipumisprosentti on ollut niiden keskuudessa, joiden kanssa olen myöhemmin ollut Kalliolassa jatkokurssilla kahteen otteeseen. Sitäkin voin siis suositella käytäväksi sitten aikanaan.
mikkeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja RauniO » 15.9.2008 11:18:58

Red Cat kirjoitti:Kertokaa te jos tiedätte. http://www.ridis.info/esittely.html
:shock:

No tuossa esittelyssä kerrotaan, etteivät he hoida alkoholismia.
Siinä kerrotaan myös, ettei hoitolaitoksessa työskentele päihdeterapeuttia, eikä päihdelääketieteen erikoislääkäriä.
RauniO

ViestiKirjoittaja RauniO » 16.9.2008 09:17:45

KarriKärri kirjoitti:Raunio ?

Mitä tarkoitit tuolla ettei Ridis hoida alkoholismia.

Nimenomaa he kertovat sen itse.

KUNTOUTUKSEEN HAKEUTUMINEN

Kuntoutukseen hakeutumisesta saa tietoa kotikunnan
· A-klinikalta
· sosiaalitoimistota
· työterveydenhuollosta
· terveyskeskuksesta
Tietoa saa myös Ridasjärven päihdehoitokeskuksesta puh 019-426 7700 tai sähköpostitse hallinto.ridis@ridis.info

Kuntoutuksesta on kysymys, ei siis alkoholismisairauden hoidosta.
Hoitoa alkoholismisairauteen antavat jo mainitut hoitolaitokset Myllyhoito, Minnesota-hoito ja Avominne.
RauniO

ViestiKirjoittaja RauniO » 16.9.2008 11:37:55

KarriKärri kirjoitti:
Raunio Sanakikkailuksi meni sun juttu.

Ei, kyse ei ole kikkailusta.
Itse hain apua alkoholismiini 15 vuotta ja tänään tiedän, mistä on kysymys.
Alkoholismi on hoitamattomana kuolemaan johtava sairaus, joten asia on vakava.

Hoitolaitokset, joista minulla on syvää kokemusta voidaan jakaa kahteen ryhmään.
Toiset kuntouttavat alkoholisteja (kokemuksesta myös tiedän mihin), nuo kolme mainittua, tuloksellista hoitotyötä tekevää, hoitavat yksinomaan sairauttamme alkoholismia.
Noilla asioilla on suuri ero. Ja asiaan tulee suhtautua vakavuudella.

AA on loistava hoitopaikka, johon myös em. laitokset ohjaavat potilaansa.
Jokaisen on syytä löytää oma AA-kotiryhmä, johon todella tuntee kuuluvansa.
RauniO

ViestiKirjoittaja kimipee » 16.9.2008 16:12:18

withu vie, mä oon ollu ridiksellä ja taatusti tiedän mistä puhun, eli siellä todellakin on päihdetyöntekijöitä/terapautteja/sosionoomeja ja muita alan ammattilaisia. Turha sellaisen puhua paskaa, joka ei ole ko.paikassa koskaan käynyt. :x
kimipee
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja RauniO » 16.9.2008 17:15:41

kimipee kirjoitti:withu vie, mä oon ollu ridiksellä ja taatusti tiedän mistä puhun, eli siellä todellakin on päihdetyöntekijöitä/terapautteja/sosionoomeja ja muita alan ammattilaisia. Turha sellaisen puhua paskaa, joka ei ole ko.paikassa koskaan käynyt. :x

Hyvä,että löytyy omaa kokemusta.
Kerrotko vähän lisää terapiakäytännöistä?
Miksi päihdeterapeutteja ei mainita henkilökunnan esittelyssä? http://www.ridis.info/hkunta.html
Mitä alkoholismi-sairauden hoito-ohjelmaa siellä käytetään?

Ja ennen kaikkea, miksi väärä informaatio, jos siellä hoidetaan alkoholismi-sairautta?
Siitä ei nimittäin mainita sanallakaan.
RauniO

ViestiKirjoittaja kimipee » 16.9.2008 17:25:23

tapanani ei ole vastata anonyymiviesteihin...kiitos
kimipee
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kimipee » 16.9.2008 17:28:12

mutta jos luet tarkemmin esitettä niin huomaat että yksi painopistealue on ryhmäpainoitteinen terapia..
kimipee
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Merhol » 16.9.2008 20:31:27

Minä olen raitistunut Kalliolan klinikoilla oppimani askelohjelman mukaisesti. Suosittelen paikkaa mitä lämpimimmin.
Merhol
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja RauniO » 16.9.2008 21:07:21

kimipee kirjoitti:mutta jos luet tarkemmin esitettä niin huomaat että yksi painopistealue on ryhmäpainoitteinen terapia..

Miten tuo osa-alue liityy alkoholismin hoitoon?

Tämä hoitolaitos tuottaa kuntoutusta:

Hoitopalveluiden kuvaus: Pidempikestoista peruskuntoutusta sekä jatkohoitona lyhytkestoista intervalli- ja kriisihoitoa. Hoito on moniulotteista ja -menetelmällistä sekä vähälääkkeistä. Hoidon rakenteita ollaan parhaillaan uudistamassa.

:idea:
RauniO

ViestiKirjoittaja RauniO » 17.9.2008 07:58:18

KarriKärri kirjoitti:

Eli Me jotka olemme raittiita luulemme hoitojen auttaneen meidät kuiville vaikka saattaisi olla niinkin et olisimme raitistuneet joka tapauksessa.

”Sanaleikkien” vakavuudesta.

Pahinta mitä alkoholisti voi elämässään kohdata on kuivan alkoholistin elämä!
Siihen ei kuulu pätkääkään raittiin alkoholistin ajatusmaailmaa, vaan vanha elämänmeno ja ajatusmallit pyörittävät elämää, nyt toki ilman viinaa. Alkoholisti on kuiva!
Tuohon elämäntilanteeseen kuuluvat ajatukset; ”itku silmässä on jokainen raitis päivä ansaittava” ja
”hammasta purren raittiina tänäänkin”.
On siis kyseessä huomattavasti vaikeampi olotila, mitä se oli juovana aikana.

Alkoholistin tulee toipua sairaudestaan. Kun alkoholisti toipuu tapahtuu persoonallisuuden muutos.
Juovan alkoholistin persoona jää pois. Tilalle tulevat raittiin toipuneen alkoholistin ajatusmallit ja käyttäytyminen. Nuo mallit ovat lähellä normaalien ihmisten elämää, usein kuitenkin elämä muuttuu paremmaksi, kuin normaaleilla ihmisillä. Tämä taas johtuu elämänhallinnan osaamisesta, jonka alkoholisti toipuessaan omaksuu.
Elämänmeno kokee muutoksen. Alkoholisti kohtaa raittiuden, joka on pysyvä olotila.
(Esim. retkahtaminen ei tapahdu toipuneelle alkoholistille.) Toipunut alkoholisti on ottanut vastuun elämästään ja tekee tietoisia päätöksiä.
Toipuneen alkoholistin elämään kuuluu tosiasioiden kohtaaminen ilman ylitse pursuavia tunnekuohuja. Se tuo elämään tasapainoisuutta, joka näkyy ja tuntuu onnellisen ihmisen elämänlaatuna.

Kuiva on siis verrattavissa kirosanaa alkoholistin maailmassa.
Jos haluat loukata alkoholistia, sano häntä KUIVAKSI!

:idea:
RauniO

ViestiKirjoittaja kahleeton » 17.9.2008 12:04:22

Red Cat kirjoitti:
RauniO kirjoitti:[Kuiva on siis verrattavissa kirosanaa alkoholistin maailmassa.
Jos haluat loukata alkoholistia, sano häntä KUIVAKSI!

Mä EN sano mitä mulle tulee ekaksi mieleen. :D :oops:

arvasin.... hahahahha :mrgreen:
**Kukaan ei ole hyödytön - aina voi olla edes huonona esimerkkinä!**
kahleeton
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Lopettajat