läheisriippuvainenko ?

Tämä palsta on tarkoitettu toiminnallisista riippuvuuksista keskusteluun (seksi- ja ostoriippuvuus, syömishäiriöt). Tutustu myös tietopankin artikkeleihin toiminnallisista riippuvuuksista. Kirjoittaminen ei vaadi rekisteröitymistä.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: läheisriippuvainenko ?

ViestiKirjoittaja soman keplerin » 13.3.2010 23:34:28

soman keplerin

ViestiKirjoittaja soman keplerin » 24.3.2010 23:02:53

soman keplerin

ViestiKirjoittaja Shiva-Pipo » 11.4.2010 21:17:13

kyllä kyllä ja kyllä. valitettavasti...mutta pääasia että tiedostaa tilansa. sitten siihen voi yrittää vaikuttaakin. mä ainakin yritän, mutta välillä unohan itseni edelleen ja keskityn muihin ja niiden ongelmiin. ja vähättelen omiani. no nyt taas psykoterapiassa eli hyvällä tiellä...tsemiä kaikille juoppojen lapsille!
Ei voi mitään. Vai voiko?
Shiva-Pipo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja terttu.journal@gmail.com » 9.10.2010 17:39:29

:idea: Olet jostakin asiasta riippuvainen. Ehkäpä ihmisestä. Muista olla aina sen kanssa varovainen,ettei satu mitään pahaa.Se voi olla joko hyvää,tai pahaa. Pahastakin voi tulla hyvä asia.
terttu.journal@gmail.com

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 2.5.2012 18:02:48

Läheisriippuvainen ilmoittautuu. Kova olen syyllistymään, pyytelen koko ajan anteeksi suunnilleen olemassa oloanikin(mistä sitten ahdistun lisää, kun ei kai sellaista kukaan jaksa kuunnella vähänkään pitempään), vähättelen itseäni, mutta myös syyllistän muita asioista, jotka ovat ihan oma vikani tai sitten ne eivät ole kenenkään vika. Tuttavapiiriin kuuluu suurimmaksi osaksi päihde- ja/tai MT-ongelmaisia ja niitähän sitten hoivailen, vaikka olisin itse ihan lopussa. Joskus pitää sanoa "ei", kun ei vaan jaksa eikä pysty ja sitten saa kuulla sitä syyttelyä ja se vasta hajottaakin, vaikka toisaalta on voittajaolo, kun pystyi kieltäytymään. Usein kun kyse on vielä tilanteista, joissa nämä ystävät/tuttavat ovat ihan itse sotkeneet asiansa. No, päihteisiin voin aina paeta, jos oikein ylivoimaiseksi käy.

Välillä osaan kyllä itsekin vaatia aivan mahdottomia ja odotan, että milloin kukakin on heti kiitämässä paikalle paapomaan mua. Jälkeenpäin tällainen käytös tietenkin taas saa mut ahdistumaan ja syyllistymään entisestään ja sitten yritän taas hyvitellä ties miten.

Toisinaan taas on kova tarve näyttää, kuinka pärjään ihan itsekin, enkä tarvitse "ketään".

Parisuhteessani ei ole mitään vikaa niin kuin joillain tässä ketjussa. Päinvastoin, mieheni on maailman kiltein ja herttaisin ihminen(eikä todellakaan millään narsistisella lässyn lässyn -tavalla)omista ongelmistaan huolimatta ja kohtelee mua todella hyvin. Silti on pelko perseessä todella usein, että hän jättää mut, vaikka yhdessä ollaan oltu pitkään, eikä ole mitään järjellistä syytä olettaa moista. Pelkään vaan, että hänellä palaa lopulta käämi juuri siihen läheisriippuvuuteni ja siksi yritän välillä esittää kovin itsenäistä ja pysytellä hieman etäisenäkin. Sitten iskee taas se, etten voi itselleni mitään ja vaadin niitä vakuutteluja, ettei hän varmasti koskaan jätä mua yms. Ne auttavat vähän aikaa, mutta eihän läheisriippuvaiselle ihmiselle mikään riitä.

Vanhempieni kanssa mulla on oikein hyvät välit kaikista töppäilyistäni huolimatta, mutta tiedä sitten onko se ihan normaalia, että kolmekymppisen naisen pitää soittaa äidilleen monta kertaa päivässä. Taitaa tosin olla molemminpuolinen tuo riippuvuussuhde.

Tämä tästä avautumisesta tältä erää. Jatkan mahdollisesti joskus kunhan siltä tuntuu tai keksin jotain rakentavampaa sanottavaa.
Anteeksi, että elän. En tee sitä toista kertaa.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Tori