Kirjoittaja Hinni » 8.8.2010 20:30:17
Keltaisen mökin pihapiirin laidalla on vanhan, suurirunkoisen koivun vieressä tiivis kuusiaita. Puiden lomaan on viritetty ystävältä lahjaksi saatu musta riippumatto, joka on ehdottomasti yksi orkesterin lempipaikoista. Neiti Kevät oli kuvaillut paikkaa jossakin koulutyössään koko kotikylän parhaimmaksi paikaksi. Ja mikäpä kiikkuessa puiden siimeksessä, kun järvinäköala aukeaa kaurapellon takaa. Keltaiseen mökkiin kuuluvan peltokaistaleen vieressä on suuri hevoslaidun, jossa joka kesä erään ratsastuskoulun hevoset ovat kesälomalla ja tuovat maalaismaisemaan leppeää häntien huisketta. Leipää kesäaikoina mökissä kuluu poikkeuksellisia määriä, sillä kaikki leipäpalat, jotka ovat kuivaneet tai saattaisivat tuota pikaa kuivahtaa, kiikutetaan noin kymmenpäiselle hevoslaumalle päiväpaloiksi.
Eilen illalla oli kesän ensimmäinen kerta, kun uskaltauduin hieman viilennessä illassa pitkälleni riippumattoon. Kiikuttelin itseäni rauhassa - väkisinkin nousi katseeni kohti puiden latvoja. Kuusen havuoksien ja vihreiden koivunoksien lomitse pilkisti kutsuvasti sininen taivas ja suuni alkoi laulaa laulua, sanoja sielusta saakka: “Vaikka hiekka onkin joskus kuumaa, ei se jalkojamme polttaa voi. Vaikka pöly täyttäis suut ja silmät, silti voiton virsi aina soi: mennään kotiin, mennään kotiinpäin.” Puiden lomasta siivilöityi kasvoilleni valoa, ei niin kirkkaasti, että kasvoja olisi tarvinnut kääntää, ei, vaan sopivasti - lempeästi. Viimeisten viikkojen aikana olen tuntenut valon virtaavan jäseniini ja olen saanut toimintakykyäni takaisin. Olen tänäänkin nauttinut elämästä helteisessä kesässä, omassa keltaisessa mökissäni, elosta pihapiirin riippukeinussa, jossa olin kuin Luojan sylissä, Miehen suudelma otsalla.
"Kuin höyhenen kosketus
tai untuvan
ei minkään?
Tuulen
humina korvissa
suukkonen poskella
käsitinkö väärin?
Hetken
nojasinko
Jumalan syliä vasten?
Ilosta
rauhasta
aavistan"
(Anja Porio)
Ps. Mies on ahkeroinut työn ohessa keltaista mökkiä kuntoon. Toki minua aluksi pelotti se, miten Mies ahkerointinsa palkitsee. Olen kuitenkin tehnyt itselleni selkeämmäksi kuin koskaan aikaisemmin sen mikä on helppo kirjoittaa mutta vaikea elää todeksi: me - minä ja orkestri - emme ole vastuussa puolisoni juomisesta, retkahduksista tai raittiudesta. Nuo kaikki ovat mökin väen ulkopuolella ja minulla äitinä on vastuu sekä omasta että lasten hyvästä elämästä. Siinä on minulle paljon!
Mies totesi eilen, kun sitä itse kysyin, että pinnani on pidentynyt viimeisen kuukauden aikana merkittävästi ja kotona on senkin puolesta ollut kaikkien helpompaa olla. Olemme jopa viihtyneet hetkittäin yhdessä, hakeutuneet toistemme seuraan arkitöiden lomassa. Mies on ollut juomatta edellisen retkahduksen jälkeen, siis nyt kuukauden, ja puhunut avoimemman tuntuisesti vaikeista hetkistään. Sanoi eräänä päivänä tunnistaneensa hetken, jossa petasi itselleen mahdollisuutta lähteä juoman hakuun, eikä ollut lähtenyt kotoa liikkeelle. Minä toki siinäkin rehellisyyden hetkessä arvioin kaikilla tuntosarvillani Miehen rehellisyyttä, hämmentyneenä liisana ihmemaassa, kun toinen viimeinkin puhuu sanoja, joita on toisen toivonut joskus puhuvan. Kuumeisesti olen kaikkina elettyinä vuosina miettinyt onko rakkaastani sellaiseen henkiseen kasvuun, jota raitis elämäntapa häneltä vaatii. Toistaiseksi vuoden alussa alkanut muutos on kuitenkin mennyt eteenpäin, olen huomannut Miehen hoitavan asioita (myös niitä julmia laskupinoja ja niihin liittyviä selvittelyjä) oma-aloitteisesti, huolehtivan itsestään ja kiinnostuneen orkesterin asioista ja se kaikki on tuntunut valtavan hyvältä.
Palaan töihin keskiviikkona kahden kuukauden loman jälkeen, orkesteri palaa kouluun ja päiväkotiin, Miehen työ jatkuu. Josko me eläisimme ihan tavallista keltaisen mökin arkea? Sitä odotan. Kiitän Miestäni raittiista kuukaudesta, itseäni etenemisestä (ja pitkään vastustamani mielialalääkkeen aloittamisesta, sillä valo jo näkyy vaikkei värejä vielä) ja arjesta.
- Hinni -
Täältä tullaan uusi aamu.
Nokka tuuleen vaikka pienempikin.
(Aino Suhola)