A A A
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Русский
  • Viittomakieli

Olet täällä

Retkahdus

Juotko yhä uudelleen enemmän kuin oikeastaan haluaisit? Et ole ainoa. Ongelma on varsin yleinen, mutta hätä ei ole tämän näköinen. Voit nimittäin itse harjoitella maltillisempaa juomatapaa tai jatkaa alkoholittoman elämän harjoittelua.

Retkahduksella tarkoitetaan sitä kun juot itsesi humalaan, vaikka olit suunnitellut toisin. Monet puolustelevat tekojaan sillä, että heitä houkutteltiin juomaan enemmän. Kuitenkin jokainen voi itse päättää, mihin vetää rajansa, milloin lopettaa tai juoko ollenkaan.

Retkahdus ei merkitse taantumista tai palaamista alkupisteeseen, mikäli muutoksen tavoitteista ei luovuta, vaan muutosprosessin etenemistä jatketaan.

Riskitilanteita varten voi tehdä mielikuvaharjoitteita ja toimintasuunnitelmia. Usein ihmiset tietävät varsin hyvin, millaisissa tilanteissa tai kenen kanssa ilta venyy suunniteltua pidemmäksi.

Retkahdusten ehkäisy

Voit harjoitella etukäteen todennäköisiä retkahdustilanteita varten. Jatkossa tiedät, mitä voit tehdä toisin kuin ennen.

Mieti ja muistele:

  • missä ja kenen kanssa retkahduksia voi tapahtua?
  • mitä ajattelit tai miltä silloin tuntui?
  • mitä retkahduksesta seurasi?
  • mitä voisit tehdä jatkossa toisin?

Tutustu Retkahduksen ehkäisyn käsikirjaan ja tee oma suunnitelmasi!

Jaa

Facebook Twitter Google+ Delicious Google bookmarks