A A A
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Русский
  • Viittomakieli

Olet täällä

Muutos - oletko valmis?

Muutosprosessi

Alkoholinkäytön vähentämisessä tai lopettamisessa on olennaisesti kyse muutoksesta. Muutoksen saavuttamiseen vaikuttaa suoraviivaisesti motivaatiosi. Mitä motivaatio on? Motivaation kolme tärkeintä tekijää ovat halu, valmius ja kyky. Omaa motivaatiota voi arvioida vastaamalla alla oleviin kysymyksiin.

  • Halu: Haluatko muutosta juomiseesi? Onko se sinun tahtosi?
  • Valmius: Tämä kysymys on erityisesti vaikea, tutki tarkkaan tunteitasi. Oletko valmis luopumaan juomisesta? Onko muutos sinulle riittävän tärkeä?
  • Kyky: Muutokseen tarvitaan taitoja, voimavaroja ja luottamusta eli pystyvyyden tunnetta. Koetko, että yksin on vaikea käydä läpi muutosta? Muutos on kenelle tahansa vaikeaa yksin, on inhimillistä hakea apua ja tukea muilta ihmisiltä.

Alkoholinkäytön ja sen lopettamisen hyviä ja huonoja puolia kannattaa itse arvioida:

Juomisen hyödyt? Juomisen haitat?
Juomattomuuden hyödyt? Juomattomuuden haitat?

Muuttuminen on voimavaroja kuluttava prosessi, joka ei ehkä onnistu pelkällä ”nyt muutun” -toteamuksella. Prosessin tarkasteleminen voi auttaa ymmärtämään, miksi muutoksen alkuun pääseminen, muutosprosessissa eläminen ja tavoitteiden saavuttaminen voi tuntua hankalalta.

Muutos voidaan ymmärtää uusien käyttäytymismallien ja asenteiden oppimisprosessina. Oppiminen on kuitenkin hidas prosessi ja välillä tulee otettua myös takapakkia. Retkahduksia pidetään tavallisesti epäonnistumisina, vaikka ne ovat pikemminkin virheitä, joista oppii. Retkahdukset ovat luonnollinen osa muutosta ja oppimisprosessia. Retkahdus ei siten merkitse askelta taaksepäin. Se on askel taaksepäin vain, jos sillä oikeutetaan alkuvaiheeseen palaaminen ja jämähtäminen. Se on askel eteenpäin, jos yrittämistä jatketaan uudella kierroksella.

Sitoutuminen juomattomuuteen voi olla hyvin vaikeaa; lipsahdukset voivat masentaa ja saada uskon horjumaan. Niitä tapahtuu lähes kaikille ja ne ovat tavallisia. Sen tiedostaminen voi auttaa sietämään lipsahduksia ja retkahduksia, ja jatkamaan rohkeasti eteenpäin juomattomuuden tiellä.

Muutoksen vaiheet

Muutosta tavoiteltaessa voidaan erotella erilaisia henkisen työskentelyn vaiheita, joita ihminen käy läpi muutoksessa edetessään. Eteneminen muutoksessa ei ole suoraviivaista: joskus eteenpäin päästääkseen tulee ottaa kaksi askelta taakse.

Muutosprosessi voidaan käsittää alla olevien vaiheiden avulla. Muutosprosessi ei kuitenkaan välttämättä etene tässä järjestyksessä ja usein ihminen työstää useitakin vaiheita samanaikaisesti.

Harkintavaihe:

Pohdiskele juomisen roolia ja merkitystä identiteetillesi ja persoonallisuudellesi. Arvioi sitten alkoholin rooli uudelleen - minkälainen ihminen olet ilman alkoholia? Vaikuttaako alkoholinkäyttö negatiivisesti elämääsi? Kun listaat juomiset hyvät ja huonot puolet, kummat korostuvat enemmän?

Valmisteluvaihe:

Valmisteluvaiheessa on tärkeää miettiä, mitä hyötyjä alkoholinkäytön lopettaminen sinulle antaa. Tässä vaiheessa on hyvä pyytää apua ystäviltä ja läheisiltä - tukihenkilö on painonsa arvoinen kullassa. Tukea saa myös paikkakuntasi terveysasemalta tai A-klinikalta. Valmisteluvaiheessa kannattaa päättää oma tavoite: halutko lopettaa vai vähentää?

Jos kyseessä on alkoholiriippuvuus, alkoholin käyttö olisi hyvä lopettaa kokonaan. Jos olet juonut runsaasti ja pitkään on parasta hakea ammattiapua, sillä äkillinen lopettaminen tai runsas vähentäminen voi aiheuttaa vaikeita vieroitusoireita.

Toimintavaihe:

Mikä on tavoitteesi? Jos haluat vähentää, aseta itsellesi juomisen rajat. Kuinka monta annosta annat itsellesi luvan juoda viikossa / kuukaudessa? Apunasi voit käyttää annoslaskuria. Toimintavaiheessa on tavoitteena saada juomiseen liittyvät ajatukset, tunteet ja käyttäytyminen hallintaan. Mieti, mitkä ajatukset ja käyttäytymismallit tuottavat sinulle onnistumisia ja jatka niiden vahvistamista. Muista palkita ja hemmotella itseäsi onnistuneesta muutoksesta.

Ylläpitovaihe:

Tavoitteena on ongelmaa laukaisevien yllykkeiden eli riskitilanteiden hallinta. Jossain vaiheessa repsahdukset ja lipsahdukset vähenevät ja ehkä loppuvat – tällöin ollaan saavutettu ylläpitovaihe. Ylläpitovaiheestakin saatetaan vielä palata tekemään uusia kierroksia.

Tarkastele muutosprosessi-taulukkoa ja mieti, mikä muutosvaihe kuvailee parhaiten sinun tilannettasi.

 

Jaa

Facebook Twitter Google+ Delicious Google bookmarks